lørdag den 30. oktober 2010

Syltede græskar med opskrift.

Jeg har fået et kæmpe græskar og jeg mener et virkelig STORT græskar, så idag gik jeg igang med og lave sltede græskar for første gang. Det tog hele formiddagen og få det delt, renset og skåret i små stkker (og en vabel af og skære ud:0)
Et kig indeni

Her inde bor kernerne rigtig godt

Et kig i en 10l. suppegryde efter bare ½ findelt græskar. Måtte ned og finde en kæmpe balje istedet for, da de skulle ligge i salt lage i et døgn og her er der ikke plads til et kæmpe græskar.

Alle de dejlige kerner hvor en lille del skal gemmes og såes i haven til næste år, resten skal bruges i brød eller bare spises

Her er så et helt kæmpe græskar i små stkker og herunder følger opskriften, hvis andre skulle få lyst til også og prøve sig med syltede græskar;0) Hvis man ikke kender nogen som har dem i haven, så kan de købes hos de fleste grønthandlere har jeg set.

Syltede græskar


Saltlage
1l. vand
100 g. Salt
2 dl. eddike
Saltlagen blandes i disse forhold ligeså mange gange de dækker de findelte græskar stykker og skal trække heri 1 døgn.
Eddike lage
4 dl. eddike
3 dl. sukker
1 dl. vand
5 hele nelliker
1 tsk. atamon.
Koges med sukker 1 min. Kom græskar stykkerne i og bring i kog langsomt til det når kogepunktet.
Tag græskar stykkerne op med en hulske og læg dem i rene glas. Indkog lagen 8-10 min. Sluk for varmen og tilsæt atamon. Lagen hældes over græskar stkkerne og lukkes straks.
Ellers skal denne weekend foregå med hygge med drengene mens vi laver 20 æble tærter af de sidste æbler på træerne i haven, så har vi noget til fryseren:0) Også har jeg rigtig fået gang i scrap i kælderen igen, så her skal der vist også tilbringes et par timer;0)
Tak for besøget og fortsat rigtig god weekend!

1 kommentar:

Pia sagde ...

Det ser lækkert - gode billeder du har fået taget undervejs i processen. Jeg har også tidligere syltet græskar og det er super skønt som tilbehør til vinterens mad. Håber alt er vel hos dig Sofie knus fra Pia